X

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗΣ: ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΝΘΕΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΧΩΡΟ

Επισκόπηση

Μια σειρά διαλέξεων με θέμα την πλαστική ανάλυση ενός ζωγραφικού έργου και κατ’ επέκταση μιας οποιασδήποτε ‘κατασκευασμένης’ εικόνας. Σκοπός αυτών των διαλέξεων είναι να εξεταστούν τα στοιχεία εκείνα, που πρέπει κάποιος να αναλύσει και να ερμηνεύσει προκειμένου να κατανοήσει το βαθύτερο νόημα, το πνεύμα, και την πρόθεση του δημιουργού. Έτσι, μέσα από διάφορα παραδείγματα ζωγράφων, ρευμάτων, κινημάτων της τέχνης από την Αναγέννηση μέχρι και τα τέλη του 20ου αιώνα εξετάζονται δύο από τα βασικά στοιχεία της πλαστικής ανάλυσης μιας εικόνας:

Σύνθεση: Η ισορροπία, η συμμετρία, η γεωμετρία, οι νοητές γραμμές κ.ά. από την Αναγέννηση μέχρι το Μόντριαν και τον Καντίνσκυ.

Χώρος: Ο τρόπος απόδοσης του χώρου προοπτικά, ή επίπεδα, από τη βυζαντινή ζωγραφική μέχρι και τη μοντέρνα. Μέσα από την εξέταση αυτών των στοιχείων και με αναλύσεις παραδειγμάτων, περνάει όλη η ιστορία της τέχνης δίνοντας, ταυτόχρονα, το έναυσμα για περαιτέρω συζήτηση πάνω σε σημαντικές εποχές και καλλιτέχνες καθώς και για το πώς αυτοί εκφράστηκαν μέσα από τη ζωγραφική.

Στόχος αυτού του σεμιναρίου είναι να δώσει στον ενδιαφερόμενο όχι απλώς μία εγκυκλοπαιδική και “φιλολογική” γνώση της ιστορίας της τέχνης, αλλά να τον εξασκήσει στην “ανάγνωση” ενός ζωγραφικού έργου αλλά και μιας εικόνας γενικότερα. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της δυνατότητας “αποκρυπτογράφησης” του βαθύτερου νοήματος του έργου και της πρόθεσης του δημιουργού του, μέσω της κατανόησης των καλλιτεχνικών κινημάτων και ρευμάτων, καθώς και του τρόπου με τον οποίο οι σημαντικότεροι ζωγράφοι “κατασκεύασαν” τις εικόνες τους.

Η παρακολούθηση της μιας ενότητας δεν προϋποθέτει ούτε επιβάλλει την παρακολούθηση της άλλης.

 

Εισηγητής: Αντώνης Ράλλης, Ιστορικός Τέχνης

Ο Αντώνης Ράλλης είναι ιστορικός τέχνης, με σπουδές Ιστορίας της Τέχνης (προπτυχιακές, μεταπτυχιακές και διδακτορικό) στο πανεπιστήμιο της Lille στη Γαλλία. από το 1999 μέχρι σήμερα διδάσκει Ιστορία Τέχνης στον ΑΚΤΟ και έχει συνεργαστεί με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο το 2000 ως επιστημονικός υπεύθυνος για τη δημιουργία οπτικοακουστικού υλικού για το μάθημα των εικαστικών σε όλες τις τάξεις του δημοτικού. Παράλληλα είναι μεταφραστής λογοτεχνίας απόφοιτος του Τμήματος Λογοτεχνικής Μετάφρασης του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών (1996-1998).

 

Αναλυτικό πρόγραμμα σεμιναρίου

  • 1η συνάντηση
    Γνωριμία, βιβλιογραφία με επεξήγηση, η διαφορά της σύγχρονης τέχνης.
  • 2η συνάντηση
    Κάδρο, θέση του θεατή, ισορροπία, συμμετρία, στατικότητα, (Αναγέννηση, Κλασσικισμός, Νεοκλασσικισμός, Μόντριαν).
  • 3η συνάντηση
    Aξονικότητα, γεωμετρία, χρυσή τομή, ρυθμός (Σεζάν, Καντίνσκυ, Μόντριαν, Μπαουχάους, Μινιμαλισμός).
  • 4η συνάντηση
    Γραμμές της σύνθεσης, κέντρο του ενδιαφέροντος, η εικόνα μέσα στην εικόνα (Βαν Αυκ, Βελάσκεθ, Μανέ, Νταλί).
  • 5η συνάντηση
    Δυναμική σύνθεση, κίνηση, δυναμισμός (Μικελάντζελο, Μπαρόκ, Ζερικώ, Αρ Νουβώ).
  • 6η συνάντηση
    Η απόδοση του χώρου στη ζωγραφική. Η δισδιάστατη απόδοση του χώρου: Αιγυπτιακή τέχνη, Βυζαντινή τέχνη.
  • 7η συνάντηση
    Ο δισδιάστατος χώρος στη μοντέρνα ζωγραφική, Ματίς, Πριμιτιβισμός, Πικάσο, Κυβισμός.
  • 8η συνάντηση
    Ο προοπτικός χώρος στη ζωγραφική. Αναγέννηση – γραμμική προοπτική, ατμοσφαιρική προοπτική, Μπαρόκ, Οπ Αρτ – ψευδαισθητική προοπτική.
  • 9η συνάντηση
    Παραλλαγές και παραμορφώσεις του προοπτικού χώρου στη ζωγραφική του 20ου αιώνα: συμβολισμός, εξπρεσιονισμός, μεταφυσική ζωγραφική, σουρεαλισμός.

 

Σε ποιους απευθύνεται

To σεμινάριο απευθύνεται στο ευρύ κοινό, σε σπουδαστές & απόφοιτους ανθρωπιστικών κλάδων, κοινωνικών και εικαστικών επιστημών αλλά και σε καθέναν ανεξάρτητα από ηλικία, μορφωτικό επίπεδο και κλάδο, που τον συγκινεί η τέχνη και ιδιαίτερα η ζωγραφική και θέλει να μπορεί να τη “διαβάσει”, να την καταλάβει.

Σεμινάριο

ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΕΧΝΗΣ: ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΣ ΤΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΝΘΕΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΧΩΡΟ

Κατηγορία :

Διάρκεια :

18 ώρες

Φόρμα Ενδιαφέροντος

Ονοματεπώνυμο*

Email*

Κινητό Τηλέφωνο*

Ενδιαφέρομαι για το Σεμινάριο

Σχόλια

Παρόμοια Προγράμματα